Project omschrijving

Met de potentiescan naar strakke onderhoudsprocessen

Als technische dienst ren je vaak van klus naar klus. De dagelijkse issues hebben de overhand, waardoor er nauwelijks tijd is om verder dan een week vooruit te kijken. Alhoewel er een hoop ideeën zijn om het onderhoud te verbeteren ontbreekt het aan tijd om dit structureel aan te pakken. Hoe ga je hiermee om? Keesjan van Opzeeland, hoofd onderhoud & voorzieningen bij Crown van Gelder, vertelt over de aanpak om het onderhoudsmanagement van de Noord-Hollandse papierfabriek naar een volgend niveau te brengen.

Crown-Van-Gelder-Met-de-potentiescan-naar-strakke-onderhoudsprocessen-kees-jan (1)

Wat zegt Crown Van Gelder?

“De mensen van Pontifexx zijn enthousiaste en gedreven mensen die écht kennis van zaken hebben. Ik hoefde me totaal geen zorgen te maken over de verbinding en het vertrouwen tussen de mensen van Pontifexx en medewerkers die werden geïnterviewd. Dit, plus de extra inzichten uit de potentiescan gaven mij het vertrouwen om de vervolgstappen met Pontifexx te nemen, vertelt Keesjan oprecht.”

Keesjan van Opzeeland – Hoofd onderhoud & voorzieningen

De urgentie van dagelijkse problemen

Onderhoud is een kostenpost, maar cruciaal om machines in goede conditie te houden. Daarom streven bedrijven naar het optimaliseren van geplande en ongeplande technische stilstanden. Het is echter niet makkelijk om dit soort verbetertrajecten parallel aan de dagelijkse gang van zaken uit te voeren.

“Iets wat een technische dienst vaak kenmerkt is dat je weggeroepen wordt bij problemen in de fabriek. Een productielijn die ongewenst stilstaat kost immers geld. Hierdoor zijn we vaker reactief bezig dan we zouden willen. Als je daarnaast óók verbeteringen wilt aanpakken, is dit een uitdaging, vertelt Keesjan van Opzeeland – hoofd onderhoud & voorzieningen bij papierfabriek Crown van Gelder.”

“We zijn vaak reactief bezig met urgente problemen.

“Wel hadden we allerlei ideeën over hoe het onderhoud beter kon, maar het ontbrak ons aan de tijd en kennis om dit structureel op te pakken. Wil je focus houden op dit soort verbeterklussen? Dan moet je zorgen dat je mensen inzet die zich alleen hiermee bezighouden, redeneert Keesjan.”

Een gebrek aan gespecialiseerd personeel

“Om een volgende stap te maken naar een hoger onderhoudsniveau, was er binnen de organisatie te weinig inhoudelijke kennis van ons onderhoudssysteem SAP aanwezig. Toen ben ik gaan zoeken naar een partij die ons specifiek kon ondersteunen bij het verkennen van de mogelijkheden in het onderhoudsbeheersysteem SAP, in relatie tot onze werkprocessen, licht Keesjan toe.”

 “We wisten dat er meer mogelijk was, maar het ontbrak ons aan tijd en kennis om dit te onderzoeken.

De potentiescan van Pontifexx

Door het gebrek aan kennis van het onderhoudssysteem SAP, stagneerde de onderhoudsverbeteringen binnen Crown van Gelder. “Recent hadden we onze processen verbeterd, maar deze moesten ook nog in SAP ondergebracht worden. We hadden ideeën hoe dat beter kon, maar wisten in SAP niet hoe, vertelt Keesjan open.”

“Het helpt enorm als een externe partij extra inzicht geeft.

Dé manier om deze mogelijkheden in kaart te brengen is met de potentiescan van Pontifexx. Keesjan vroeg zich af, “hoe kunnen we alle tools binnen het onderhoudssysteem SAP zo goed mogelijk onze werkprocessen laten ondersteunen? Op zo’n manier dat onze monteurs altijd weten wanneer ze wat moeten gaan doen.”

“Een aantal experts van Pontifexx zijn een analyse komen maken van hoe wij het onderhoudssysteem gebruiken. Ze waren – als onafhankelijke partij – goed te luisteren naar onze technische mensen, om zo te zien waar de behoefte lag. Dit leverde een uitgestippeld verbeterplan op waarmee ons systeem efficiënter in te richten is.”

“Uit de potentiescan kwamen verbeteringen die begrijpelijk waren én praktisch heel snel toepasbaar.

“En de uitkomst van de analyse was boven verwachting: duidelijk, overzichtelijk en heel punctueel. Alles wat ik verwachtte stond erin, maar mét waardevolle aanvullingen.”

De samenwerking met Pontifexx

“Bij een dergelijk traject is het essentieel dat de externe partij goed samenwerkt met jouw eigen mensen, vertelt Keesjan. Alleen dan kun je ‘ongekleurd’ tot extra inzicht komen. Bovendien creëert het intern draagvlak bij de verbeteringen die gaan komen.”

“De mensen van Pontifexx zijn enthousiaste en gedreven mensen die écht kennis van zaken hebben. Ik hoefde me totaal geen zorgen te maken over de verbinding en het vertrouwen tussen de mensen van Pontifexx en medewerkers die werden geïnterviewd. Dit, plus de extra inzichten uit de potentiescan gaven mij het vertrouwen om de vervolgstappen met Pontifexx te nemen, vertelt Keesjan oprecht.”